100 kérdés 100 válasz

Ez a cikk azért jött létre mert többen kérdéseket tettetek fel e-mailben és ezekre én rendre válaszoltam is. Azonban sok van ezek között, amelyek többek figyelmére is számot adhat, ezért azt itt meg is osztom. Természetesen név és cím nélkül. Egyenlőre még messze vagyunk a 100 kérdéstől, de nem akartam a címet folyamatosan változtatni, ezért adtam ezt az előremutató nagy számot. Remélem a válaszaimmal sokak helyeslését ki tudom majd váltani.

1. Kedves Kiss László!

Már régóta gondolkozom azon, hogy használtruha boltot nyissak, talán most jött el ennek az ideje. A kórházzal szemben, ahol ápolónőként dolgozok van egy kis turkáló, amelyet a tulajdonos hölgy nyugdíjba vonulás miatt szeretne valakinek átadni. Az üzlethelyiség az Övé és természetesen bérleti díjat kell majd Neki fizetnünk. Ő már vagy 15 éve ezt csinálja és nagyon jól megy neki. Mivel évek óta hozzá járok vásárolni sokat beszélgetünk erről. Ő közvetlenül Hollandiába jár ki és ott egy nagykereskedésben válogatja ki a ruhákat egyesével, amelyek tetszenek neki. Évente csak 2-3 alkalommal megy ki és ilyenkor jól bevásárol. Csak krém ruhát árul. 3 millióért adná át a vállalkozást és ebben a következők lennének benne: 1 alkalommal kivisz magával, hogy együtt válogassunk a ruhákból. Megmutatná, hol szokott olcsón megszállni és bemutatna a tulajdonosoknak. Plusz a bolti készlet és van még neki raktáron kb. 3 tonna olyan ruha, amely az évek alatt halmozódott fel, olyan beragadt készlet féle. Mit gondol érdemes lenne átvenni?  K. Beáta

Kedves K. Beáta!

Nagyon érdekes, amit itt leírt. Ha jól értem, akkor a vállalkozás elindításához 4 millió szükséges, hiszen, amikor Önök kimennének azonnal Ön elköltene legalább 1 milliót, hogy a következő 3-4 hónapra elegendő ruhája legyen a boltban. Több dolgot is érdemes azonban átnéznie illetve átgondolnia mielőtt a szerződést aláírják:

Az első, hogy ez a bolt úgy épült fel, hogy egy holland nagykereskedésből válogattak. Vajon Önben is van annyi erő, hogy évente 2-3 alkalommal ezt az óriási utat megtegye? Két nap oda, két nap vissza, két nap a válogatás. Ha Ön is kész ezt megtenni, akkor már csak egy dolgot kell megvizsgálnia. Mégpedig a könyvelést. Ha valóban nyereséges a vállalkozás, akkor mindenképpen érdemes átvennie. Azt vizsgálja meg legfőképpen, hogy a nyereségből, ha a bérleti díjat is ki kell majd fizetnie, akkor mennyi fog Önnek megmaradni. Hiszen a tulajdonos eddig saját maga felé nem fizetett bérleti díjat.

A 3 tonna beragadt ruha nagyon érdekes momentum. Két dolgot javasolnék az eltüntetésére. Érdemes lenne, mint krém ruházatot meghirdetni az interneten válogatási lehetőséggel és mondjuk 2000 Ft/kg áron kiárulni. Szerintem sok kiskereskedő remek alkalomnak tartaná és nagyon jutányosnak ezt az árat. Ön pedig lehet, hogy 4-5 hónap alatt kiárulna belőle 5-6 millió forintot, amelyből bőségesen visszajönne a befektetett pénze és így már sokkal jobban néz ki ez a vállalkozási lehetőség is. 

Vagy ha maradt még pénze a 4 millió forinton felül is, akkor nyisson egy másik turit is, ahová viszont ezt a 3 tonna ruhát viszi csak. Ott ezek a ruhák teljesen ismeretlenek lennének és senki sem látna benne beragadt készletet. 



2. Tisztelt Kiss László!

Elolvastam a könyveit és szeretném megkérdezni, hogy tudna-e segíteni nekem abban, hogy itt Kecskeméten hol nyissam meg a turimat. Két helyszínt találtam, amelyek megfelelnek azoknak az elvárásoknak, amelyet az első könyvében leír. Az egyik a vasútállomás mellett van. Több mint 80 m2, nagyon nagy gyalogos forgalom van előtte, sok a vidéki járókelő is, de az ára egy kicsit borsos, de ha azt mondja, hogy megéri kivenni, akkor ezt veszem ki. bruttó 480 ezer forintért akarják kiadni. A másik egy belvárosi üzlet, amely 60 m2. Ez egy kapualjban van, amelyen keresztül egy belső bevásárló udvarba lehet eljutni. Tudom, hogy ez így kicsit furcsának tűnik, de az udvarban van, kozmetika, fodrászat, kisállat-kereskedés és pappír-írószer bolt is. Ezeknek az üzleteknek olyan vevőkörük van, hogy végeztem egy felmérést és percenként 5 személy fordult meg a délelőtt 11 órai időpontban a bolt előtt, amikor Ön szerint ezt a felmérést kell végezni. A bérleti díj sokkal szerényebb, mintegy 80 ezer forint csak. Egyébként bizományba szeretném a ruhákat értékesíteni. Mit gondol? Üdvözlettel K. Árpád

Tisztelt K. Árpád!

Sajnos nem tudok egyértelműen választ adni Önnek. Kalkulációkat kellene végezni arra vonatkozóan, hogy az egyes üzletekben mekkora forgalmat kellene hozni, ahhoz, hogy az alkalmazottak mellett a bérleti díj is ki legyen fizetve. A vasút melletti boltban biztosan több alkalmazott kell, mint a belvárosiba, mivel ott a forgalom is és a bolthelyiség is indokolná. Mivel ilyen boltot Ön még sosem üzemeltetett, én arra szavaznék, hogy a belvárosi bolt sokkal kisebb kockázattal jár beüzemelni, lévén, hogy sokkal kisebb az alapterület és kisebb a bérleti díj is. Amit viszont érdemes még átnéznie az a következő: vannak-e konkurens turik az egyes boltok közelében, és ha vannak, akkor milyen árukészlettel? Ha viszont bejön a belvárosi bolt, hiszen egy bizományosi rendszerben kapott áru, amelyet hetente/kéthetente lecserél a tulajdonos elég vonzó lehet, akkor Ön már pontosan ki tudja azt kalkulálni, hogy a vasút melletti bolt vajon nyereséges tud-e lenni. Erre vonatkozóan viszont lehet, hogy érdemes lenne megkérdeznie a nagykereskedés tulajdonosát is, mert lehet, hogy neki már vannak hasonló szerződött partnerei és pontosabban meg tudná, azok alapján mondani Önnek, hogy a két bolt forgalma hogyan alakulna. Üdvözlettel Kiss László 



3. 

Tisztelt Kiss László!

Egy turit szeretnék nyitni és a következőt gondoltam ki: Nem érné-e meg úgy csinálni ezt az egészet, hogy kimennék Ausztriába és egy ottani nagykereskedésben megvásárolnám a ruhákat és akkor nem kell a hazai nagykereskedőknél drágán megvennem a ruhákat, és még az út díjam sem lenne olyan sok, mivel nem Angliába mennék az áruért csak ide a sógorokhoz. Mit gondol erről? Vannak jó nagykerek Ausztriában? Üdvözlettel T. Attila

Tisztelt T.Attila

Sajnos ausztriai nagykereskedésekkel még nem volt kapcsolatom, de osztrák árut már láttam. Az nem volt szép, sőt azt mondanám, hogy elég gyenge volt. Egy ismerősöm hozta be tonna számra éveken keresztül az "original" gyűjtést Ausztriából, de sosem láttam nála krém ruházatot, és extrát is csak nagyon elvétve. Ő is kiskereskedő volt. Igazából csak annyit akartam ebből kihozni, hogy mindenképpen érdemes kimenni egyszer Ausztriába is, és ott 2-3 gyűjtőhelyet megnézni és esetleg be is vásárolni náluk, de végül csak azoknál vásároljon rendszeresen, akik valóban "original" gyűjtést adnak Önnek tovább, mert szerintem az ismerősömet éveken keresztül már kint leválogatott hamis original áruval látták el. Üdvözlettel Kiss László



4. 

Tisztelt Kiss László!

Megvettem a könyveit és nagyon tetszett mind a kettő. Csak egy dolgot nem tudok még eldönteni. Azt, hogy itt nálunk Solton, milyen turit lenne érdemes megnyitni. Egy vállfás turit vagy  egy esőárasat. Mit gondol erről? Üdvözlettel Ölyvesiné

Kedves Ölyvesiné!

Köszönöm a levelét, fontos lenne mielőtt tanácsot adok, azt is tudni, hogy a kisváros melyik részén lenne a turi, mekkora alapterülettel illetve azt is, hogy a konkurens turik hogyan árulnak (esőárasan vagy vállfás turik vannak csak). Ha van nagy forgalmú esőáras turi és a többi vállfás turi csak vegetál mellette, akkor azt javaslom, hogy Ön is esőáras boltot próbáljon meg nyitni. A legnagyobb gond ezekkel egyébként az, hogy ha minden héten Ön vásárolja meg az original árut, akkor egy idő után elég nagy készlet halmozódhat fel a beragadt áruból. Láttam már ilyet. Érdemes inkább egy bizományosi rendszerben dolgozó nagykereskedéssel szerződést kötni, mert így Önnek sokkal kisebb kockázatot kell vállalnia. Sajnos egyébként az Ön környezetében, ilyen rendszerben forgalmazó nagykerről nincs ismeretem. Üdv. Kiss László



5. 

Kedves Kiss László!

Bolt nyitáson gondolkozom, és azt szeretném tudni, hogy mi a véleménye az olasz használt ruháról? Mifelénk csak angol turik vannak meg tudok egy hollandot is, de olasz nincsen. Mit gondol nem lenne nagyobb a forgalmam, ha egy olyan turit nyitnék, amelyik még nincs nálunk? Tisztelettel Kovács Bernadett

Kedves Kovács Bernadett!

Véleményem szerint az olasz ruhák fantasztikusan szépek! Főként a fiatalabb korosztályra készült ruhák nagyon divatosak, színesek. A koktél ruháik például mese szépek. Mi azt tartottunk a nagykereinkben. Ami egyedüli gond az olasz ruhákban, hogy az ottani márkákat nem ismerik a magyar vásárlók. Tudniillik a mai napig az Amerikaiak és Franciák után Olaszország is divat nagyhatalom. A legtöbb divatházzal és márkával büszkélkedhet. A felső 10 ezer részére gyártott termékekből viszont Ő az abszolút első. A magyar vevők látják ugyan, hogy nem kínai minőség, de a márkákat folyamatosan kommunikálni kell a vevők felé, hogy egy idő után már Ők is fújják: Gucci, Missoni, Versace, Moschino, Valentino, Dolce&Gabbana, Fendi, Armani, Prada, Alberta Ferretti, Albino, Antonio Berardi, Brioni, Emilio Pucci, stb. Sok sikert a vállalkozásához. Üdvözlettel Kiss László



6.
Milyen TEÁOR számot kell a vállalkozáskor a nyomtatványra ráírni?

4779 - Használtcikk bolti kiskereskedelme

Ebbe a szakágazatba tartozik:
- a használt könyv kiskereskedelme
- az egyéb használt cikk (pl. használt ruházati cikk, sportszer, bútor) kiskereskedelme
- a régiség kiskereskedelme
- az aukciósházak kiskereskedelmi tevékenysége
http://www.teaorszamok.hu/47/



7.
Használtruha boltban kötelező pénztárgépet használni?

A nyugtaadási kötelezettségét az adóalany a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet 1. számú mellékletében meghatározott tevékenységei körében kötelezően gépi kibocsátású nyugtával, vagyis a jogszabályban meghatározottaknak megfelelő pénztárgéppel köteles teljesíteni.
Az Áfa tv. 166. § (2) bekezdésében foglalt feltétel teljesülése hiányában nyugtaadási kötelezettségüknek – 2017. január 1-től – kizárólag pénztárgéppel tehetnek eleget az alábbi adóalanyok, illetve üzletek:
a) a gyógyszertárak,
b) a 2009. október 15. napján hatályos TEÁOR ’08
1. a 45.20 szerinti gépjármű-javítási, karbantartási,
2. a 45.32 szerinti gépjárműalkatrész-kiskereskedelmi,
3. a 45.40 szerinti motorkerékpár, -alkatrész kereskedelmi, javítási,
4. a 47.1-47.7 és 47.91 szerinti kiskereskedelmi ... üzletek.

Mivel a használtruha kiskereskedelem a 4779-es szám alatt fut ezért értelemszerűen ez a vállalkozási tevékenységet is nyugtaadási kötelezettség terheli. 



8.
Használtruha nagykereskedést szeretnék nyitni. Szükséges-e pénztárgépet vennem?

Nagykereskedéseknek nem kötelező a pénztárgéphasználat, a vásárlói részére számlát is kiállíthat. De abban sz esetben ha a nagykereskedés kiskereskedelmi tevékenységet is folytat, vagy fog folytatni, abban az esetben a kiskereskedeémi tevékenysége során köteles a pénztárgép használatára, de csak a kiskereskedésben(!), a nagykereskedésben továbbra is adhat számlát. 



9.
A pénztárgép vásárláskor kell-e számolnom valamilyen plusz költséggel?

A pénztárgép költségei:

- beszerzési költség, 

- üzembe helyezési költség (egyes cégek úgy kínálják a pénztárgépeket, hogy abban már benne van a beüzemelési költség is),

- az online kapcsolat biztosításánakl a havi díjja

- és minimum évente egy kötelező szerviz.



10.
Kell-e eladói végzettség a használtruha bolt nyitásához?

Bolti eladói végzettség nem kell hozzá, de azért ajánlott. Én azt szoktam javasolni, ha neked nincs (mármint a tulajdonosnak, akkor legalább olyan alkalmazottat vegyél fel, akinek van.

- Tehát eladói végzettség nem kell hozzá, csak egy vállalkozói engedély, amelyet a NAV honlapján az ügyfélkapun keresztűl tudsz igényelni. Mint egyéni vállalkozó pár perc alatt megkapod a nyilvántartási számodat.

- Ezenkívül be kell jelenteni a vállalkozásodat (tehát, amit az előbb nyitottál és a boltot a területileg illetékes önkormányzatnál (erre van nekik nyomtatványuk) és kész.

- Kell egy hiteles online pénztárgép, vásárlók könyve, szigorú számadásos füzet, stb. bővebben a könyvelőd ad erről tájékoztatást).

- Egy jó könyvelő (bár egyéni vállalkozóként magad is intézheted a könyvelést a NAV felé). 



11.
Kell-e használtruha boltba mérleget vennem?

Csak abban az esetbe, ha kilós boltot szeretnél üzemeltetni. Én azt tapasztaltam, hogy az árazásnál jól jön azonban egy mérleg. Ha az étrékesítés során a vevő felé használnod kell mérleget (tehát kilós boltot üzemeltetsz, vagy nagykereskedést), akkor mindenképpen hiteles mérleget kell beszerezned. Ez lehet új és használt is. Érdemes úgy megvásárolni, hogy már hitelesítve van, vagy még érvényes rajta az előző hitelesítés. Nem hitelesített mérlegek nagyon olcsón akár 10 ezer forint alatt is beszerezhetők, de egyes típusok hitelesítését a mérleg hitelesítők nem vállalják. Az ilyen mérlegeket csak abban az esetben vásárold, meg ha biztos vagy benne, hogy csak a magad ellenörzése miatt vagy ruha árazáshoz fogod használni a mérleget, tehát nem közvetlen értékesítésre a boltban.



12.
Azt hallottam, hogy minden ruháról kell tisztítási papírnak lennie a turiban. Ha én bizományba is be akarok venni ruhákat, azokhoz hogyan fogok tisztítási papírt szerezni?

Bizományba átvett ruhák esetében a bizományosi papíron szerepeltetned kell, hogy a bizományba adó már korábban a kiskereskedésben megvásárolható mosóporral fertőtlenítette az átadott ruhát. Ezt a mondatot szerepeltetned kell a bizományosi lapon, ezt a dokumentumot minden bevételkor alá kell íratnod a bizományba adóval és így a fertőtlenítés alól te mentesülsz, a hatóságok felé pedig te fedezve vagy. A tisztítási pappírnak az a célja, hogy az utcán konténerekben gyűlytött, illetve a gyűlytőhelyeken a raktárban tárolt ruhazsákokba időnként a rágcsálók fertőzést tudnak átadni és a fertőtlenítés során az ilyen fertőzések közönbösíthetők. Egy háztartásban tárolt és mosott sőtt vasalt ruhadarab esetén valójában ilyen fertőzés veszély nem áll fenn.



13.
Bizományos boltot üzemeltetek, de nem nagyon megy. Azon gondolkodom, hogy átválltok rendes használtruha boltra. Mit gondol jobban fog-e az menni? 

Erre sajnos nem tudok válaszolni. Azt tudom, hogy mindkét bolt üzemeltetéséhez elengedhetetlen a nagy forgalom és a jó árukészlet. Ha a jelenlegi bolt nem megy és ezt állítod, akkor vagy rosz helyen van a bolt és kicsi a forgalom, vagy rosz az árukészlet. Ha az árukészlettel van baj, és elnézést, hogy így mondom, de akkor veled van baj. Nem tudod ugyanis, hogy mit kell bevennek és mit nem, vagy nem tudsz nemet mondani az embereknek, amikor behoznak egy-egy ruhát. Ez a turi üzemeltetésénél is probléma lesz, ha nem tudod tartani a vevők által elvárt minőséget, akkor nem fognak hozzád járni.

Ha viszont a helyel van baj, és nem az áruval, akkor mielőtt váltanál inkább költözz egy forgalmasabb helyre és tartsd meg a bizományosi formát. Ha körülnézel ugyanis a piacon, akkor azt látod, hogy több turi nyit és zár be, mint ahány bizományos bolt nyit és zár be. Már ebből is arra lehet következtetni, hogy biztonságosabb adott esetben bizományos boltot üzemeltetni mint turit.



14.
Az induló készletemet a barátnőim ruhái fogják adni. Mennyit adhatok nekik érte?

Annyit, hogy te biztosan jól járjál. Na de félretéve a tréfát. Pénzügyekben nagyon szigorúan kell eljárnunk és nem lehet a barátság oka annak, hogy többet adj ki a kelleténél. Egy ruha ára mindig annyi, amennyit az értékesítőnek megér. Számszerüsítem az érthetőség kedvéért:

Tegyük fel, hogy a pulóvert, amit el akar adni neked azt te 1570 Ft-ért fogod árulni a boltodban. Ebben az árban benne van a 27%-os áfa is azaz a ruha nettó ára 1236 Ft. Ebben van benne a te költséged, a nyereséged és a ruha ára, amennyit a barátnődnek oda adsz. Véleményem szerint nem adhatsz többet neki mint ennek az 1236 Ft-nak a felét, vagyis 618 Ft-ot. Biztosan ki fog ezen akadni, hisz ő valamikor talán 4-5 ezer forintot is adott érte, de ha levezeted neki azt amit itt leírtam, akkor ő is rá fog jönni, hogy te sem tehetsz mást.



15.
Halottam, hogy Pesten már működtetnek olyan boltokat, hogy az emberek behozzák a ruháikat arról kapnak egy bónt és azt az összeget levásárolhatják a boltban, de úgy, hogy a bóbob szereplő összeg a vásárolt ruhának csak a 40%-át érheti el. Vagyis ha valaki behoz 3 db ruhát és adok érte neki egy 1000 Ft-os bónt, akkor 2500 Ft-ért kell vásárolnia, hogy a teljes 1000 Ft-ot le tudja vásárolni, azaz a pénztárnál 1500 Ft-ot fog adni és az 1000 Ft-os bónt, hogy az övé lehessen a 2500 Ft-os ruha. Ön szerint működhet ez a rendszer itt vidéken is?

Ebben a rendszerben is tulajdonképpen a forgalom az ami a legfontosabb tényező. Ha nagy a bolt forgalma, akkor biztosabban kifizethetők a költségek és valószínűleg nyereséget is fog termelni a bolt. Ez a rendszer tulajdonképpen egy újragondolt bizományosi bolt azzal a nagyobb kockázattal, hogy ha egy bizományosi boltban egy ruha nem lesz eladva, akkor az visszaadható a tulajdonosának és a boltot nem érte kár, De az általad leírt rendszerben, ha egy ruhát azonnal kifizetsz és azt nem tudod eladni, akkor az a te beragadt kszleted lesz és a te veszteséged. Ennek a rendszernek a jó oldala viszont az, hogy a mivel ez egy új rendszer sok nő figyelmét felkelti és ez különösen az indulásnál jó forgalmat fog generálni és valószínűleg később is.



16.
Milyen engedélyek kellenek egy turi elindításához?

- Ha üzlethelyiséget bérelsz mindenképpen ellenőrizd még a bérbevétel előtt, hogy ruházati bolt üzemeltetésére ki lett-e kérve az üzlethelyiségre az engedély, ha nem az korábban egy elég hosszú procedúra volt és költséges is, ezért lehet, hogy egy másik bolthelyiség után kellene nézned.

- az önkormányzatnál be kell jelentened a válllakozásod az adott bolthelyiségbe (mint telephely/üzlet, stb.)



17.
Kell-e előkészítő helyiség a turihoz? 

Nem feltétlenűl van rá szükség. Ha te olyan ruhát hozol a boltodba, amely tiszta és nem kell kivasalni, hogy kinézzen valahogy, akkor nincs igazán rá szükséged. Az árazást is meg lehet oldani a kassza mögött folyamatosan, vagy zárás előtt/után a boltban.

Abban az esetben viszont, ha koszos gyűrött ruhákat is kapsz néha vagy rendszeresen és ezeket te akarod a vevőid számára előkészíteni (mosni és vasalni), akkor szükséged van egy ilyen helyiségre. Azonban én azt javaslom, ha mindenképpen ilyen ruhid is lesznek, hogy add ki inkább valakinek ezeket a ruhákat, hogy mossa/vasalja mondjuk 50-100 Ft/db áron és te inkább az értékesítéssel és a bolttal foglalkozz. Minnél több időt tudsz magadnak szabaddá tenni, annál jobban fogod magad érezni a vállakozásodban és sikeresebb is tudsz így lenni benne. Ha viszont mindent te akarsz intézni a beszerzéstől kezdve a z előkészítésen át az értékesítésig és még családod is van, akkor előbb-utóbb a bolt maga alá fog gyűrni és nem fogod győzni a munkát. 



18.
Ön szerint kell kamerát felszerelnem a boltba? Esetleg elektrónikus riasztót a ruhába tennem?

Ha van rá keret, akkor miért ne, de mondjuk tényleg szükség van arra, hogy mondjuk egyy olyan ruhát, amelynek a beszerzési ára 400 Ft-volt, ruha riasztóval védjünk? Talán ezen rendszerek beszerzési és fenntartási költsége nagyságrenddel nagyobb mint a tényleges bolti lopások értéke.



19.
Mit tehetek az ellen, hogy a dolgozóm ne csapjonbe? 

Kilós bolt esetén szinte ez kivitelezhetetlen. Egyedi áras ruhák esetén jó ötletnek tartom, ha mindig adott számú ruha található a boltban, amelyet érdemes akár hetente ellenőrizni. Minden ruhán két cimkét kell szállbelövővel elhelyezni. Az egyiket a vásárláskor a pénztárosnak le kell vennie a ruháról ezzel számol el feléd a tulajdonos felé a ruhával. A másik értelemszerűen a ruhán marad és a vevő magával viszi azt a fizetés után. Minden nap a cimkék számát és a válfán lévő ruhákat meg kell/lehet számolni és egy gyors leltárt lehet végezni, a készletről. Ha hiány van, akkor vagy bolti lopás történt vagy a dolgozó elteszi a ruhát magának. Mindkettő esetében intézkedni kell. Ha a bolti lopás történt, akkor az elkövető valószínűleg vissza fog jönni, hiszen egyszer már sikerült, akkor másodjára is fog. És adott esetben mivel már jobban figyelik az alkalmazottak a vevőket, esetleg nagyobb esetben lehet elfogni az elkövetőt. A dolgozói lopás kiszűrését, csak egy dologgal lehet igazából csökkenteni. Az egyik, hogy ha olyan kedvezménnyel vásárolhatnak egyébbként is a ruhákból, hogy már nem érné meg nekik e miatt lopni. A másik, hogy munka végeztével az alkamankénti táska ellenörzést kell tartani. Sokan nem tudják azonban, hogy ez sajnos nem törvényes. Erre csak akkor van lehetőség, ha ténylegesen fennáll a gyanú, hogy a dolgozó valóban most (!) próbálja hazavinni a bolt tulajdonát. De ebben az aestben sem nyúlhatunk mi bele a táskájába vagy a zsebeibe, azt ő magának kell megtennie. Ha erre nem hajlandó a törvény jogot ad a számunkra, hogy rendőrt hívjunk. Erről többet is olvashatsz itt: https://www.adatvedelmiszakerto.hu/2012/02/a-munkahelyibolti-csomagatvizsgalas-szabalyai/



20.
Mit kell tudni a pénztárgép használatáról? Még sosem volt boltunk és egy kicsit félek a kasszázástól!

Nem kell tölle félni. Minden megtanulható csak akarni kell. Több dolog van, amit érdemes tudni a pénztárgép használatáról. Összefoglalom: 

-  Minden vásárlásról adj nyugtát, vagy számlát a vevőnek!

- Minden pénzmosgást dokumentálj! (Használj ki és bevételi pénztárbizonylatot ha ki vagy beteszel a kasszába!) 

- A pénztárgép AP számát ki kell írni a gépre vagy mellé jól látható helyre!

- A pénztárgép naplónak mindig a helyszínen kell lennie! A pénztárgéphez pénztárgépnapló tartozik, amit vásárláskor kap meg a pénztárgép üzemeltetője. A napló a pénztárgép „életútjával” kapcsolatos bejegyzéseket tartalmazza: üzembehelyezés, éves felülvizsgálat, meghibásodás, átadás a szerviznek javításra, stb.

- Az adatkapcsolat fenntartásáról gondoskodni kell. A pénztárgép üzembe helyezésekor annak üzemeltetője szerződést köt valamelyik mobilszolgáltatóval a pénztárgép és a NAV közötti adatkapcsolat biztosítására.

- Az éves felülvizsgálatot kötelező elvégeztetni egy arra hivatott pénztárgép műszerésszel!


21. Olyan boltot szeretnék nyitni, hogy az árukészletet árulnám a neten is egy webshopban. Létezik olyan program, amely tudja ezt kezelni?

Egy olyan készlet nyilvántartó szoftvert keresek, amelyet olyan használtruha boltokban lehet használni, amelyek webshoppal is ki vannak egészítve. Azaz ugyanazt a terméket meg lehet vásárolni a boltban is személyesen, és a webshopban is.

A folyamat a következő lenne (vagy valami hasonló): 
1. Minden termék rendelkezik vonalkóddal. 
2. Amennyiben a webshopban vásárol a vevő abban az esetben a termékek a kosárba kerülnek, számla állítódik ki róluk (több termék egy számla). A ruha zárolódik, hogy a boltban már ne lehessen megvásárolni. Fontos, hogy a vonalkód mellett a címkén a ruha egyéb jellemzői is láthatók legyenek. Pl. Női kabát, Méret: XS, Szín:barna - a beazonosítás miatt.

Másik folyamat, ha valaki a boltban vásárol:
1. A kasszánál a vonalkódot beolvassák, a pénztárgép blokkot állít ki.
2. A webshopban a termék automatikusan zárolódik.
Tudna nekem ilyet ajánlani?
Igen, létezik ilyen szoftver. Biztosan van több is, de egyről biztosan tudok a Naturasoft Kft. fejlesztette ki ezt. Valójában ez egy készletnyílvántartó program, amelyet úgy kell használni, hogy a pénztárgéphez egy laptop vagy egy számítógép is csatlakoztatva van. Itt lehet bővebben érdeklődni: 

www.naturasoft.hu   (https://www.naturasoft.hu/keszletnyilvantarto_szamlazo_program_professional.php)
www.naturasoft.hu
www.naturasoft.hu
www.naturasoft.hu


22. Egy forgalmas utcában egy 35 m2-es bolthelyiséget néztem ki. Ön szerint nyereséges tud lenni?
Ha jó az árukészlete, van kirakata és jó az eladó is, akkor elképzelhető, hogy nyereséges lesz. De ha tud nagyobbat kivenni hasonló helyen és áron, akkor én egy nagyobbra szavaznék inkább, mert egy nagyobban nagyobb lenne a forgalom is és akkor a bevétel/költség hányados nagyobb lenne. Vagyis több lenne a nyeresége.

23. Most szeretnék nyitni turit, és még nem döntöttem el, hogy én legyek-e benne az eladó. Jelenleg egy nagyon jól fizető állásban vagyok és nem szívesen hagynám ott. Mit tanácsol merjek változtatni?
Én azt javasolnám, hogy maradjon az állásában és egy nagyon jó eladót találjon inkább. Ha mégsem jönne be a turi, akkor Önnek megmarad az állása. Ha viszont bejön, akkor inkább amikor majd elég tőkéje lesz ismét, akkor nyisson egy másodikat is, ahol ha már kész a változásra, akkor abban már legyen Ön az eladó. 

_____